Jedną z najbardziej zaskakujących mnie po powrocie do Polski rzeczy był polski stosunek do wakacji. Wakacje są w Polsce ważne. Planuje się je porządnie i z wyprzedzeniem. Na okres lipiec-sierpień nie planuje się istotniejszych zadań. Latem jakby świat się trochę zatrzymywał.
W USA byłam przyzwyczajona do 1-2 tygodniowych wakacji latem, często zresztą wcale nie latem, tylko np. zimą, z wyjazdem na Florydę lub do innych ciepłych krajów. Lipiec-sierpień to jakby w Stanach nic szczególnego.
Przyznaję, że polskie podejście bardzo mi odpowiada. Po kilku latach na rynku “dorobiłam” się tego, że nie pracuję (prawie wcale) latem. Jednakże gdy sprowadziłam się do Polski 5 lat temu, pracowałam latem i to ciężko. Stawiałam praktykę na nogi. I rozpoczęłam właśnie latem.
Dlaczego dzisiaj o tym? Ponieważ bardzo często słyszę od coachów w Polsce, że latem muszą zaprzestać działań, nie mogą liczyć na klientów, nic się nie wydarzy.
To nieprawda. Pomimo poważnego traktowania wakacji przez polskie społeczeństwo, coach latem może dużo. Szczególnie, gdy jest w fazie budowania praktyki i nie bardzo może sobie pozwolić finansowo na przerwę.
Tak więc dla tych z Was, którzy pracować się latem decydują, niech artykuł ten posłuży za motywację i wskazówki.
Pięć działań marketingowych i biznesowych, których możesz podjąć się latem:
1. Prowadzenie warsztatów i innych wystąpień publicznych. Latem nadal można spokojnie planować prowadzenie warsztatów i wystąpień. Przypominam, że to jest strategia numero uno, jeśli chodzi o pozyskiwanie klientów! Gdzie występujemy? Tam, gdzie skupia się nasza grupa docelowa. Jakie wystąpienia są najskuteczniejsze w pozyskiwaniu klientów? Jedno-dwugodzinne, z niewielką inwestycją ze strony uczestników lub nawet za darmo. Oczywiście muszą być profesjonalnie i atrakcyjnie przygotowane i wykonane.
2. Marketing wśród znajomych. Latem nadal możesz efektywnie skontaktować się ze swoją siatką znajomych, przyjaciół, rodziny i zaproponować im i ich znajomym współpracę coachingową. Możesz zaoferować specjalną cenę na lato!
3. Zawiązywanie partnerstw strategicznych. Latem nadal możesz szukać i kontaktować się z potencjalnymi partnerami strategicznymi w celu zawiązania współpracy. Przypomnijmy, że na partnerów strategicznych nadają się organizacje, które mają podobną do Twojej grupę docelową, ale nie są Twoją konkurencją. Tak, niektórzy wyjadą i trudniej będzie o kontakt, ale pamiętajmy, że wielu z nich będzie dostępna latem. Rzadko kto bierze dwumiesięczny urlop.
4. Mailing do swojej listy mailowej. Jeżeli posiadasz już swoją bazę danych (potencjalnych klientów, którzy zapisali się na Twój newsletter lub darmową ofertę i są zainteresowani tematem Twojej specjalizacji coachingowej). Przypomnij im o sobie, zaoferuj coś wartościowego, być może zaproponuj specjalną letnią cenę.
5. Mailing do byłych klientów z prośbą o polecenia. Nie zapominajmy o naszych byłych klientach – mogą być świetnym źródłem poleceń. Sami doświadczyli już rezultatów pracy z nami i chętnie polecą nas innym, jeżeli jasno o to poprosimy. Możesz pomyśleć o tym, jak bardziej ich do tego zmotywować jakąś miłą nagrodą.
Jeżeli jesteś na etapie wypełniania swojej praktyki coachingowej, potrzebujesz klientów, to zaplanuj sobie swoją letnią strategię marketingową już teraz. Wszystkie wyżej opisane strategie wymagają pewnego przygotowania i rozplanowania działań. Wystąpienia publiczne zazwyczaj powinny być umawiane na co najmniej kilka tygodni (lub miesięcy) naprzód, także teraz jest ostatni dzwonek. Postanów, czym się zajmiesz, rozpracuj, jak możesz to zrobić najatrakcyjniej i do dzieła. Klienci czekają:)