Co to jest coaching grupowy? Odpowiedź oczywista to praca coachingowa z więcej niż jedną osobą w tym samym czasie. Co jeszcze cechuje coaching grupowy? Członkowie grupy łączą wspólne potrzeby, podobne cele. Członkowie mogą też należeć do już przedtem istniejącej grupy ludzi, np. tego samego zespołu w danej korporacji. Lub mogą być świeżo stworzoną grupą.

Dlaczego coaching grupowy? Zacznijmy od korzyści dla coacha:


1. Możesz więcej zarobić. Twoje ceny za coaching grupowy mogą być niższe niż za coaching indywidualny, ale masz w grupie kilka osób, więc Twoja stawka godzinowa jest wyższa.
2. Coaching grupowy jest doskonałym wstępem do tworzenia produktów pasywnego dochodu w Twoim biznesie. Tutaj dopracowujesz swoją metodologię, wzbogacasz doświadczenie.
3. Możesz pomóc większej liczbie osób. Czyż nie po to zostaliśmy coachami, by pomóc ludziom? Kiedy pracowałam z klientami wyłącznie indywidualnie, mogłam zmieścić maksymalnie do 15 klientów w swojej praktyce. Teraz w moich programach grupowych jest kilkadziesiąt osób. I pracuję mniej godzin.
4. Moim zdaniem praca jest bardziej dynamiczna i inspirująca poprzez dialog wewnątrz grupy, a energia pracy jest lżejsza. Członkowie grupy inspirują się nawzajem, uczą się od siebie. Mniej pracy dla coacha.

Zwykle myślimy, że coaching grupowy przynosi korzyści przede wszystkim coachowi, ale to nieprawda. Klienci korzystają wiele na tego typu pracy:
1.  W grupie następuje synergia: 2+2=7. Członkowie grupy uczą się od siebie nawzajem, inspirują się, motywują. Istnieje też pewien element zdrowej konkurencji; nikt nie chce zostać w tyle grupy.
2. Dla ludzi (takich jak na przykład coachowie w moich grupach), którzy zazwyczaj pracują samotnie, energia regularnych spotkań grupowych jest bardzo stymulująca.
3. W grupie uczymy się szybciej – wyciągamy wnioski nie tylko ze swoich działań i rezultatów, ale również innych członków grupy. Dajemy i dostajemy feedback.
4. Coaching grupowy jest zazwyczaj tańszy niż coaching indywidualny – więcej klientów może sobie na niego pozwolić.

Kiedy zacząć prowadzenie coachingu grupowego?

Zazwyczaj polecam wprowadzanie programów grupowych coachom, którzy są już nieco osadzeni w pracy z klientami. Dlaczego? Ponieważ aby stworzyć dobry, wartościowy program grupowy, potrzebna jest rozbudowana metodologia pracy. Metodologię tę tworzymy i doskonalimy zazwyczaj w pracy z klientami indywidualnymi. Większość coachów zaczyna od praktyki indywidualnej.

Drugą przyczyną, dla której warto zacząć od klientów indywidualnych jest doświadczenie marketingowe i biznesowe, które łatwiej jest zdobyć, pozyskując na początku pojedynczych klientów. Łatwiej jest zapełniać praktykę klientami indywidualnymi, ponieważ możemy dostosować czas spotkań i termin rozpoczęcia pracy dla każdego z osobna. Kiedy już jesteśmy doświadczonymi marketingowcami, wówczas możemy planować zapełnianie grup.

Ale są wyjątki. Znam coachów, którzy od początku założyli sobie tworzenie i rozwijanie programów grupowych, ponieważ ich wybrane grupy docelowe idealnie się do tego nadawały lub ponieważ po prostu uwielbiali pracę grupową i nie brali praktyki indywidualnej pod uwagę. I niektórym się to udało.