W tym artykule odpowiem Ci na pytanie, jak stworzyć dochodowy biznes jako coach personalny. Najpierw porozmawiamy o zawodzie coacha (co to jest coaching, kto to jest coach, kto go zatrudnia, jak pracuje), o rynku coachingowym w Polsce (czy mamy dobry rynek na coaching, czy coach to dobry zawód, czy z coachingu personalnego można się w Polsce utrzymać, ile zarabia coach personalny, ile jest coachów w Polsce). Następnie zajmiemy się tematem zarabiana na coachingu personalnym i powiem Ci, jak to zrobić. Dowiesz się tutaj, że nie możesz być tylko coachem, musisz również być właścicielem biznesu i ekspertem. Musisz umieć wyjaśniać coaching i mieć określony proces transformacji, jaki oferujesz swoim klientom. Należy również wybrać odpowiedni dla siebie model biznesu i stworzyć przemyślaną ofertę. I oczywiście zająć się odpowiednim marketingiem i sprzedażą, czyli stworzyć realistyczną strategię i podjąć właściwe działania zapewniające Ci napływ klientów. Dowiesz się jak zdobyć klientów. Na końcu dostaniesz kilka niezbędnych kluczy do sukcesu w biznesie coachingowym. 

Coaching w Polsce

Kto to jest coach i co to jest coaching?

Istnieje wiele definicji coachingu i wiele dyskusji o tym, czym coaching jest i czym nie jest. W tym artykule zastosujemy bardzo prostą definicję: Coaching to pomaganie ludziom sukcesu w osiągnięciu ich celów życiowych, zawodowych lub biznesowych. Coaching ułatwia i przyśpiesza im proces formułowania celu, pozbywanie się przeszkód na drodze do niego i realizowania go.

Coaching to forma rozwoju osobistego, zawodowego lub biznesowego. Coach wypracowuje z klientem właściwy dla klienta cel, dopasowany do klienta plan działania i towarzyszy podczas jego realizacji, służąc inspiracją, motywacją i pomocą w niwelowaniu przeszkód. 

Coaching można podzielić na dwa rodzaje: 

  1. Organizacyjny – skierowany do korporacji, biznesów i innych organizacji (np. NGO’sów)
  2. Personalny – skierowany do klienta indywidualnego, np. life coaching, diet coaching, coaching kariery i wiele innych. 

Zasadnicza różnica pomiędzy nimi polega na tym, że w coachingu organizacyjnym coach jest zatrudniany i opłacany przez organizację, która chce pomóc swoim pracownikom/członkom osiągnąć konkretne cele kongruentne z celami organizacji. Natomiast w coachingu personalnym coach jest zatrudniany i opłacany przez bezpośredniego odbiorcę coachingu – osobę indywidualną. 

W tym artykule zajmiemy się budowaniem biznesu opartego na coachingu personalnym, czyli takim, w którym zainteresowany zmianami klient zatrudnia coacha i sam mu płaci za coaching.

Kto zatrudnia coacha personalnego?

Ludzie sukcesu gotowi na konkretne zmiany w swoim życiu, pracy lub w swoim biznesie. „Ludzie sukcesu” to osoby, które już teraz całkiem dobrze radzą sobie w życiu, ale są świadome tego, że mogą i chcą osiągnąć więcej i stawiają na rozwój siebie. To ludzie, którzy zazwyczaj funkcjonują na wyżej niż średnim poziomie, ale mają marzenia i aspiracje, aby osiągnąć kolejne poziomy rozwoju, dobrobytu, spełnienia, integracji. Przeczuwają, że mogą żyć lepiej i szczęśliwiej i sięgają po rozwój, aby to sobie umożliwić. 

Kto coacha nie zatrudni? Ludzie, którzy jeszcze nie są na poziomie, na którym wierzą, że to oni kierują swoim życiem i że mają prawo do marzeń i ich realizacji. 

Jak pracuje coach?

Coach pracuje z klientem podczas sesji coachingowych, czyli spotkań trwających zazwyczaj od 30 minut do dwóch godzin. Coach spotyka się z klientem osobiście, telefonicznie lub online. Zazwyczaj sesje odbywają się regularnie – co tydzień, co dwa tygodnie lub raz w miesiącu. Podczas sesji coach zadaje pytania, dostarcza informacji zwrotnej, dzieli się z klientem swoimi spostrzeżeniami i wiedzą. Sesje na początku procesu coachingowego są skupione na ustaleniu celu zgodnego z klientem i na przygotowaniu planu działań, które ten cel osiągną. Podczas kolejnych sesji, coach i klient omawiają działania podejmowane przez klienta oraz ich skuteczność. Coach pomaga klientowi poradzić sobie z wszelkimi przeszkodami na drodze do sukcesu, szczególnie z niesprzyjającymi przekonaniami. Idealnie proces kończy się wówczas, kiedy klient osiągnie swoje zamierzenia. Cały proces coachingowy zazwyczaj trwa od trzech do dwunastu miesięcy, zależnie od specjalizacji danego coacha, celów obranych na coaching i szybkości pracy klienta. Szybkość pracy zależy od ilości i jakości podejmowanych działań i głębokości niesprzyjających przekonań.

Czy w Polsce jest dobry rynek na coaching?

Tak. We wszystkich krajach, w których poziom życia jest dobry, nie ma bezpośredniego niebezpieczeństwa wojny lub innych kataklizmów i w których ludzie są ogólnie pozytywnie nastawieni do przyszłości i do swoich możliwości, coaching ma doskonałe miejsce. Polska należy do takich krajów. Polacy są ludźmi przedsiębiorczymi, wierzącymi w branie życia w swoje ręce, gotowymi na pozytywne zmiany. Widzimy przykłady tego w biznesie, w ich życiu codziennym. Polacy są ambitni, mają wysokie aspiracje, chcą żyć szczęśliwiej. Szczególnie kobiety w Polsce lgną do rozwoju, pragną zmian, uczą się wierzyć w siebie i szybko nadrabiają lukę w możliwościach przeszłych pokoleń, powodowaną nierównym traktowaniem płci. 

Rynek coachingowy w Polsce jest świetny i rośnie. Nie oznacza to, że przeciętny Polak szuka coacha lub że nawet jest świadomy istnienia coachingu. Zapełnianie praktyki coachingowej nie polega więc na biernym czekaniu na takich właśnie klientów. Polega ono natomiast na umiejętnym uświadamianiu osób gotowych na zmiany, że coaching może być najlepszym rodzajem wsparcia dla nich oraz na przekonywaniu ich do siebie jako do coacha. Najlepiej jest, kiedy dokonuje się tego poprzez udostępnianie wartościowej dla potencjalnego klienta wiedzy, inspiracji i motywacji. Na tym właśnie polega wartościowy marketing i sprzedaż w biznesie coachingowym. Jak tego dokonać, dowiesz się z dalszej części artykułu.

Czy z coachingu personalnego można się w Polsce utrzymać?

Absolutnie tak. Coachowie, którzy rozumieją i stosują właściwy marketing, umieją prowadzić biznes coachingowy i są dobrymi ekspertami w swojej dziedzinie, radzą sobie znakomicie. Mit, że z coachingu nie można utrzymać się bez wsparcia szkoleniami w firmach lub bez dodatkowej pracy, jest po prostu nieprawdą. Hołdują mu coachowie, którzy nie zdołali skutecznie rozwinąć swojego biznesu w myśl zasady „Nie udało mi się, więc się nie da”. Po prostu trzeba zrobić to mądrze, z odpowiednią wiedzą, realistycznym planem i systematycznym działaniem.

Ile zarabia coach personalny?

Nie ma statystyk, na których możemy bez wahania polegać w określeniu średnich zarobków coacha. Najsumienniej temat ten studiowała organizacja zrzeszająca coachów na całym świecie – International Coach Federation. Co roku robią oni badanie pod nazwą „ICF Global Study”, w którym między innymi pytają coachów o ich roczne dochody i wyciągają wnioski na podstawie otrzymanych odpowiedzi. Według ICF Global Study z roku 2016, coach we wschodniej Europie zarabiał średnio $18.400, czyli około 73.000 PLN  rocznie (ponad 6.000 PLN miesięcznie). Dla porównania dochody coacha w Ameryce Północnej wynosiły średnio $61.900 rocznie. 

Czy te dane są wiarygodne? Tak, jeżeli przyjmując je pamiętamy o tym, że obliczenia są oparte na wypowiedziach tych coachów, którzy zgodzili się wypełnić ankietę (a nie wszystkich istniejących coachów) i podane przez nich liczby nie były przez nikogo weryfikowane. Pomimo tego dają nam one jakiś pogląd.

Z moich osobistych obserwacji i rozmów kuluarowych z coachami, z którymi współpracowałam w tworzeniu i rozwijaniu ich biznesu, średnie dochody coacha zależą od etapu rozwoju biznesowego i wynoszą:

0 – 4.000 PLN na miesiąc – coach na początku drogi, bez zapełnionej praktyki coachingowej;

4.000 – 15.000 PLN  na miesiąc – coach z zapełnioną praktyką opartą na coachingu indywidualnym; średnio 7.000 PLN

12.000 – 24.000 PLN na miesiąc – coach z zapełnioną praktyką częściowo indywidualną i częściowo grupową;

15.000 – 30.000 PLN na miesiąc – coach z zapełnioną praktyką grupową i produktami pasywnego dochodu (kursy online, ebooki, książki)

30.000 PLN plus na miesiąc – coach z rozwiniętym systemem coachingu grupowego i i produktami pasywnego dochodu (kursy online, ebooki, książki)

Powyższe dane są poglądowe – oparte na własnym doświadczeniu i na nieformalnych wywiadach z coachami w Polsce.

Ile jest coachów w Polsce?

Tu znowu nie dysponujemy dokładnymi danymi, ponieważ trudno jest coachów policzyć. Czy coachem jest ten, kto skończył kurs coachingu? Czy może liczą się tylko akredytowani coachowie? Albo ci, którzy mają działalność gospodarczą? Lub ci, którzy utrzymują się z coachingu? 

I znowu wspomożemy się danymi z ICF Global Study 2016, które szacuje, że w Europie wschodniej było około 4500 coachów. Ponieważ liczba coachów rośnie, możemy przyjąć, że jest nas w Polsce teraz około 5000. Ilu z nich utrzymuje się wyłącznie z coachingu? Szacuję, że około tysiąca.  Dlaczego tak niski procent? Z dwóch powodów. Po pierwsze wiele osób kończy szkołę coachingu nie po to, aby być coachem z własnym biznesem, ale po to, aby umieć stosować narzędzia coachingowe w pracy w korporacji lub zwyczajnie dla własnego rozwoju. Po drugie, samo bycie coachem, czyli skończenie szkoły coachingowej, posiadanie certyfikatu lub założenie działalności gospodarczej nie jest wystarczające, aby mieć klientów i dobrze zarabiać. Potrzebna jest jeszcze wiedza biznesowa, marketingowa, sprzedażowa. Oprócz tego pewność siebie, dobra organizacja i działanie oparte na wiedzy i doświadczeniu. O tym wszystkim porozmawiamy w drugiej części tego artykułu, czyli:

Jak stworzyć dochodowy biznes jako coach personalny?

Coaching to biznes

Jeżeli chcesz zacząć dobrze zarabiać jako coach, to musisz zrozumieć i przyjąć podstawową prawdę: 

Jesteś nie tylko coachem. Jesteś przede wszystkim właścicielem biznesu coachingowego. 

Jako właściciel zajmujesz się wieloma obszarami biznesowymi. Są to:

  • Planowanie
  • Tworzenie produktów i usług
  • Wycenianie produktów i usług
  • Marketing
  • Sprzedaż
  • Coaching (w końcu!)
  • Administracja
  • Finanse
  • Rozwój i edukacja

Jak widzisz, coaching jest jednym z wielu obszarów, którymi zajmujesz się, na które musisz poświęcić swój czas i energię i na których musisz się znać, aby wykonać je dobrze. Jednym słowem, nie wystarczy być dobrym coachem, aby dobrze zarabiać. Jak stworzyć dochodowy biznes jako coach personalny? Musisz być właścicielem biznesu dobrym w wielu obszarach. Niektóre z nich mogą nie być Twoimi ulubionymi sposobami na spędzanie czasu, jednakże musisz się nimi zająć. Na pierwszych etapach rozwoju swojego biznesu nie możesz ich oddelegować, ponieważ, po pierwsze, nie masz na to jeszcze funduszy, a po drugie, musisz sam rozumieć je i robić je w miarę dobrze, by móc je zlecić innej osobie. W późniejszych etapach, w miarę rozwoju swojej praktyki, doświadczenia i wzrostu dochodów, możesz zatrudnić asystenta i innych członków zespołu.

Specjalizacja coachingowa

Druga podstawowa prawda brzmi podobnie:

Jesteś nie tylko coachem. Jesteś ekspertem. Czyli coachem ze specjalizacją.

Tak jak wspomniałam w pierwszej części, większość ludzi w Polsce (ani w żadnym innym kraju) nie wie, kto to jest coach, co to coaching i nie wie, czy jest im potrzebny. Można wprost powiedzieć, że nie interesuje ich coaching. Jeżeli ludzi nie interesuje coaching, to co ich interesuje? Interesują ich ich własne problemy, bolączki, trudne dla nich sytuacje życiowe, zawodowe, biznesowe. Niektórych z tych ludzi interesuje zmiana – rozwiązanie tych problemów. Jeżeli Twój coaching może im w tym pomóc, to istnieje duża szansa, że zainteresują się również Twoim coachingiem.

Jakie problemy pragną rozwiązać ludzie? Albo inaczej – czego ludzie chcą w zamian problemów? Radośniejszej, szczęśliwszej, bardziej spełnionej, bezpieczniejszej i spokojniejszej wersji swojego życia. Zaspokojenia marzeń w kilku kluczowych obszarach:

  1. Relacji
  2. Finansów
  3. Czasu
  4. Pasji
  5. Kariery
  6. Zdrowia
  7. Spokoju wewnętrznego

Coaching jest jedynie narzędziem (jednym z) pomocnym w osiąganiu celów z tych obszarów. Jeżeli chcesz zainteresować ludzi swoim coachingiem, mów do nich o ich problemach i o tym, jak je rozwiązać. Mówienie o konkretnych problemach i ich rozwiązaniach to plasowanie się w oczach odbiorców jako ekspert od danego obszaru. Jako coach „od czegoś”, czyli ze specjalizacją coachingową.

Wybierz sobie obszar specjalizacji, który najlepiej reprezentuje Twoją pasję, umiejętności, i doświadczenie. Ale również taki, który ludzie rozumieją, w którym poszukują rozwiązań i za nie zapłacą. Klienci nie mają zaufania i nie zapłacą za proces coachingowy prowadzący do górnolotnie ujętych rezultatów. Nie przemawiają do nich tak niekonkretne cele jak „rozwój”, „zmiana”, „odkrycie siebie”, „uwalnianie potencjału”, „znalezienie uśpionych zasobów”, itp. Są natomiast gotowi zrozumieć i zainteresować się takimi prostymi stwierdzeniami jak:

Pomogę ci znaleźć świetnego partnera życiowego.

Pomogę ci zarabiać więcej pieniędzy w twoim biznesie.

Pomogę ci zbudować karierę, o jakiej marzysz.

Pomogę ci zbudować biznes oparty o twoją pasję życiową.

Pomogę ci pozbyć się zbędnej wagi, wyglądać i czuć się pięknie.

Pomogę ci zarządzać swoim zespołem w firmie tak, abyś mogła odciążyć siebie i uzyskać lepsze wyniki.

Pomogę ci zarządzić swoją energią tak, abyś miał czas na firmę i na dzieci!

Do tego właśnie służy specjalizacja. Dzięki niej ludzie rozumieją cię, traktują jak eksperta, wzbudzasz zaufanie. Dlatego warto zastanowić się, zdecydować się i określić, czym się chcesz zająć jako coach i z jakiego rodzaju ludźmi chcesz pracować. Inaczej pozostaniesz coachem od wszystkiego, niezrozumianym, enigmatycznym, nieokreślonym.

Wybór specjalizacji wcale nie jest łatwym procesem, ale musisz to zrobić, aby móc prowadzić marketing (czyli edukować potencjalnych klientów o podstawowych sposobach na rozwiązanie ich konkretnych problemów).

Twoja metoda

Kolejnym fundamentem, o który należy zadbać budując swój biznes coachingowy jest sformułowanie Twojej metody pracy – procesu transformacji, jaki oferujesz swoim klientom. Tu możesz zapytać: „Jak to? Czyż coaching nie polega na podążaniu za klientem? Bez żadnego z góry ustalonego procesu?”. Owszem, ale to Ty jako coach proponujący i prowadzący proces nadajesz mu ramy. Twój proponowany proces pracy musi spełniać dwa warunki:

    1. Jasno i zrozumiale wyjaśniać klientowi etapy transformacji, przez jakie będzie przechodzić.
    2. Określić Twoją własną metodę – proces, na którego kanwie będziesz tworzyć wszystkie swoje produkty i usługi, począwszy od coachingu indywidualnego, poprzez coaching grupowy, warsztaty, webinary, kursy online, ebooki, książki, etc.)

Oferta

Twoje wszystkie usługi i produkty muszą być odpowiednio opakowane, wycenione i tworzyć przemyślaną ofertę.

Oferta składa się z dwóch aspektów: ceny i warunków. Twoja cena powinna być ustalona nie w oparciu o to, „ile biorą inni coachowie”, lecz o kilka istotnych czynników:

  • Twoje doświadczenie jako coach
  • Poziom Twojej ekspertyzy w specjalizacji
  • Warunki Twojej oferty (ile sesji, jak długie, czy oferujesz coś oprócz sesji…)
  • Twoje cele biznesowe i wybrany przez Ciebie model biznesu (omówiony poniżej)
  • Możliwości finansowe Twojej grupy docelowej
  • Twoje własne poczucie wartości finansowej.

Jeżeli chodzi o cenę, polecam odejście od stawek „za sesję” i tworzenie pakietów czasowych, np miesięcznych. Wówczas sprzedajesz proces coachingowy o długości zazwyczaj kilku miesięcy, w którym klient płaci określoną sumę miesięcznie. Dlaczego pakiety czasowe zamiast sprzedawania pojedynczych sesji? Ponieważ tak naprawdę coaching „dzieje się” i działa pomiędzy sesjami – liczy się to, co klient zrobi i jak wykorzysta wnioski z sesji. Jeżeli bierzesz pieniądze „za sesję”, to kładziesz zbyt dużą presję na pojedynczą sesję i na to, co ma się podczas niej wydarzyć. Jeżeli bierzesz opłatę za jakiś okres czasu, to klient jest bardziej świadomy tego, że coaching i wprowadzanie zmian zabiera dłuższy czas. Ponadto wiesz, ile zarobisz danego miesiąca i jak planować budżet.

Dobrze jest mieć kilkupoziomowy system cen, czyli mieć kilka zróżnicowanych ofert nawet przy pojedynczej usłudze, jaką jest coaching indywidualny. Możesz mieć pakiet intensywny, regularny i minimalny – każdy z inną liczbą sesji w miesiącu i innymi dodatkami. Wówczas Twoja oferta jest atrakcyjniejsza dla szerszego spektrum ludzi.

Jak stworzyć dochodowy biznes jako coach personalny? Oto dodatkowa rada przy ustalaniu ceny: Jeżeli jesteś na początku drogi i potrzebujesz zdobyć klientów i doświadczenie, nie winduj wysoko swojej ceny. Zacznij niżej, ceny zawsze możesz podnieść za jakiś czas. Ale w tym samy czasie nie zaniżaj jej zbyt drastycznie – Twój klient i Ty macie czuć się finansowo zmotywowani do efektywnej pracy.

Model biznesowy

Wybierz odpowiedni dla siebie model biznesu coachingowego. Różnią się one ofertą, Twoim sposobem pracy z klientami, dochodami i marketingiem. Istnieje kilka podstawowych modeli:

  1. Coaching indywidualny (praca jeden na jeden);
  2. Coaching grupowy (praca z kilkoma osobami jednocześnie);
  3. Program online (praca z wieloma osobami podczas webinarów, pomiędzy którymi uczestnicy samodzielnie korzystają z materiałów online);
  4. Klub coachingowy (np. subskrypcja do grupy mastermindowej);
  5. Pasywny dochód (kursy online, ebooki, książki, etc).

Wybór modelu zależy od dwóch czynników: Twoich preferencji pracy z klientem i Twojego doświadczenia, a co za tym idzie, od etapu rozwoju biznesowego, na którym się znajdujesz. 

Marketing w biznesie coachingowym

Przejdźmy do aspektu, który sprawia coachom najwięcej trudności ze względu na jego obszerność i kompleksowość. To marketing biznesu coachingowego, czyli strategia i działania zapewniające coachowi stały napływ zainteresowanych klientów.

Najistotniejszą rzeczą, którą musisz zrozumieć w temacie marketingu coacha jest to, iż nie polega on na ogłoszeniu, że jesteś coachem i na czekaniu na zainteresowanych coachingiem klientów. Na taki marketing mogą pozwolić sobie zawody, które są łatwo rozpoznawalne na rynku i których klienci aktywnie szukają, np. stomatolog, hydraulik, mechanik, prawnik. Aby zdobyć klientów coachingowych, musisz zrobić znacznie więcej:

Pokazać potencjalnym klientom, że rozumiesz ich problemy i umiesz je rozwiązać.

Przekonać ich do coachingu jako właściwej dla nich metody pracy.

Przekonać ich do siebie jako do właściwego dla nich coacha.

Jak zdobyć klientów i jak zdobyć nowych klientów? Jednym słowem, musisz zbudować relację, pokazać ekspertyzę i zmotywować klientów po podjęcia działania, np zapisania się do Ciebie na wstępną sesję. Aby tego dokonać, potrzebujesz stworzyć dobrany dla swojego produktu lub usługi system marketingowy składający się z kilku powiązanych ze sobą strategii. System taki składa się z trzech rodzajów działań marketingowych:

  1. Marketing aktywny – pozyskuje klientów i buduje Twoją listę mailingową;
  2. Marketing kontaktowy – utrzymuje kontakt z zainteresowanymi Twoją ofertą klientami;
  3. Marketing wizerunkowy – służy do budowania pozytywnego wizerunku Twojej osoby, firmy i buduje zaufanie.

Istnieje wiele strategii marketingowych, które mogą być wykorzystane w biznesie coachingowym. Oto niektóre z nich:

  • Wystąpienia publiczne na żywo (warsztaty, wykłady, prezentacje)
  • Webinary
  • Media społecznościowe – Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube
  • Na samym Facebook’u: live’y, posty, fanpage, płatna reklama, wydarzenia, grupy, wyzwania…
  • Partnerstwa strategiczne (współpraca z organizacjami, które mają tą samą grupę docelową, ale nie są Twoją konkurencją)
  • Marketing środowiskowy (wśród Twoich znajomych i ich znajomych)
  • Strona internetowa
  • Newsletter
  • Blog
  • Podcast
  • Video
  • Wyszukiwarki internetowe
  • Networking
  • Polecenia
  • Mailingi
  • Artykuły
  • TV, radio
  • Wizytówki

Oczywiście nie potrzebujesz używać ich wszystkich, bo nie starczyłoby Ci na to czasu. Jednakże musisz wybrać kilka strategii, które utworzą razem logiczną drogę dla Twoich potencjalnych klientów, aby mogli o Tobie usłyszeć, poznać Cię, zawiązać relację i sprawdzić, czy to co oferujesz, jest dla nich. W marketingu nazywane jest to często lejkiem sprzedażowym (sales funnel); ja preferuję nazwę „droga potencjalnego klienta”. Aby ułożyć dobrą, realistyczną i efektywną dobrą drogę, musisz wybrać odpowiednie strategie, zgłębić wiedzę o nich i zastosować je. Twój wysiłek powinien zaowocować potencjalnymi klientami gotowymi do wzięcia pod uwagę zatrudnienia Cię jako ich coacha. Wówczas przechodzisz z nimi na etap sprzedaży.

Najlepszym marketingiem w biznesie coachingowym jest dawanie potencjalnym klientom wartościowej wiedzy, inspiracji i motywacji do działania. Każde działanie marketingowe powinno taką wartość nieść. Jednym słowem nie polega to na promocji coachingu i swojej osoby, lecz na skupieniu uwagi na odbiorcy, jego problemach, wyzwaniach i na sposobach pomocy mu już teraz. Czasem żartobliwie nazywam marketing „coachingiem za darmo”. Nie bój się jednak, że dasz za dużo i że ludzie rozwiążą swoje problemy tylko dzięki Twojemu marketingowi. Tak się nie stanie.

Sprzedaż

Etap sprzedaży w biznesie coachingowym następuje wówczas, kiedy potencjalny klient otrzymał od Ciebie tyle wartościowej wiedzy, motywacji i inspiracji, że zastanawia się nad podjęciem wyzwania poprzez współpracę z Tobą i ma ochotę przymierzyć się do niej. Może to zrobić na kilka sposobów:

Wstępna sesja – bezpłatna konsultacja, podczas której pochylacie się wspólnie nad jego indywidualną sytuacją i nad tym, co chce zmienić i osiągnąć. Pomagasz klientowi wyartykułować jego marzenia i zamierzenia i plan ich osiągnięcia. Omawiacie również wszelkie przeszkody, które stoją mu na drodze do celu. Klient dostaje próbkę Twojego coachingu. Oboje macie możliwość przymierzenia się do współpracy – Ty decydujesz, czy chcesz pracować z danym klientem, a klient decyduje się, czy jest gotowy na współpracę z Tobą. Ten sposób sprzedaży jest bardzo efektywny w biznesie o modelu opartym o coaching indywidualny.

Sprzedaż z podium – oferowanie swoich usług i produktów publiczności podczas dłuższych wystąpień publicznych, na przykład podczas całodziennego warsztatu. Często stosowane w sprzedaży produktów fizycznych, coachingu grupowego lub kursów online.

Strona sprzedażowa – sprzedaż na stronie internetowej poświęconej danemu produktowi lub usłudze. Również używana przy sprzedaży produktów fizycznych, coachingu grupowego lub kursów online.

Klucze do sukcesu

Czy biznes coachingowy jest łatwy do zbudowania? I tak, i nie. Jest, ponieważ przy odpowiedniej wiedzy i zaangażowaniu praktycznie każdy coach, który oferuje wartościowe usługi, może tego dokonać. Nie jest, ponieważ wymaga poświęcenia sporej ilości czasu, energii i zasobów finansowych na zdobycie odpowiedniej wiedzy, zastosowania jej, popełnienia błędów, wyciągnięcia z nich wniosków, ponownych podejść. Wielu coachów chce obrać drogę na skróty – robią tylko to, co nie każe im zbytnio wychodzić poza strefę komfortu, działają chaotycznie, po omacku. A kiedy to nie przynosi rezultatów, wnioskują niesłusznie, że rynek w Polsce nie jest gotowy na coaching.

Jakie są klucze do sukcesu w budowaniu prosperującego biznesu coachingowego?

Wiedza – tak jak zdobywałeś wiedzę coachingową, tak samo musisz posiąść wiedzę biznesową, marketingową i sprzedażową. (Polecam darmowy kurs online STARTer COACHA).

Czas – musisz rozumieć, że biznes buduje się kilka lat. Nie ma magicznej różdżki, za której machnięciem stworzysz zarabiający biznes w ciągu miesiąca. Potrzebujesz mieć czas na biznes w swoim grafiku i te godziny sumiennie poświęcać na naukę, wdrażanie, mierzenie, poprawianie działań.

Działanie – musisz robić to, co trzeba i jak trzeba, zamiast tego, co leży w Twojej strefie komfortu.

Pewność sobie – nie musisz być wszechwiedzącym guru, przebojowym ekstrawertykiem lub człowiekiem z wielką charyzmą, ale musisz wierzyć w swoją wystarczalność i nie bać się panicznie ekspozycji na rynku.

Wielu coachów na początku drogi przeżywa „syndrom uzurpatora” (boimy się, że ktoś odkryje, że nie jesteśmy tacy wspaniali i poukładani, jakby się mogło po coachu spodziewać). To zupełnie normalne i możesz te, jak i inne przekonania, przepracować. Daj sobie na nie przyzwolenie, przyznaj się do nich i popracuj nad nimi, być może z innym coachem. Nie porównuj się do innych. Odkryj i rozwijaj swoją charyzmę. Naucz się wierzyć w siebie.

Od czego możesz zacząć?

Jeżeli chcesz zacząć poznawać arkana biznesu coachingowego, chcesz poznać odpowiedź na pytanie jak stworzyć dochodowy biznes jako coach personalny, możesz zacząć od pracy z darmowym kursem STARTer COACHA.

Powstał on po to, aby pomóc coachom zacząć kreowanie dochodowego biznesu, STARTer COACHA wyjaśni Ci fundamenty prowadzenia dochodowej praktyki coachingowej.

Pięć modułów, pięć dni. Krótkie, treściwe i wartościowe wykłady. Praca domowa.

Zrozumiesz, jak działa ten biznes i co musisz wiedzieć i umieć, żeby odnieść sukces i zrealizować się w nim.